Hvad enten vi er ansat eller ejer egen virksomhed, kan mange af os nemt komme til at sidde fast i en osteklokke, hvor ’vi gør ting, som vi plejer’. Men hvis der skal skabes udvikling og vækst, er nye input og ny viden uundværligt.
Hos Verbesser er vi ikke overraskende af den overbevisning, at det bedste sted at hente ny viden, er i dit netværk. Derfor er kernen i Verbessers netværksgrupper at udveksle viden, forbindelser og erfaringer, sparring med hinanden og at skabe et givende fællesskab.
X + Y = Uendelige muligheder for udvikling og vækst
Når vi bygger broer, skabes der nye muligheder. Den amerikanske professor Henry Chesbrough er ophavsmand til begrebet ’open innovation’. I 2003 skrev han om, hvorfor det er er vigtigt, at virksomheder vidensdeler eksternt og samarbejder på tværs af brancher. Det styrker både innovation, konkurrenceevne og virksomhedens egen bundlinje.
Der ligger også uendelige muligheder i det interne netværk i virksomhederne. Det er ofte nemt at overse, at løsningen på én afdelings problem kan findes i en afdeling i den anden ende af bygningen. Derfor er det oplagt, at virksomheder også netværker på tværs af afdelinger.
Har kollegaerne i lommen
Karina Harboe Jensen, der er marketingschef for Bühlman Hotels, besøgte tidligere i år Verbessers podcast. Her fortalte hun, hvordan de har valgt at prioritere den interne kommunikation med et helt konkret tiltag. Da virksomheden består af flere forskellige hoteller rundt i hele Danmark, valgte de at lave en fælles app, som alle medarbejdere har adgang til.
– Det er jo i virkeligheden et af vores vigtigste værktøjer. Med så mange medarbejdere og placering på forskellige lokationer, så har vi jo vores kollegaer lige i lommen på vores telefon, fortalte Karina Harboe Jensen.
I appen finder man onboarding-programmer, træning, håndbøger om de forskellige hoteller, og alle de vigtige informationer, som en medarbejder kunne have brug for. Appen har også forskellige ‘walls’, som nogle måske kan huske fra facebook i ‘gamle dage’, hvor medarbejderne kan kommunikere med hinanden på kryds og tværs. Her er der mulighed for at dele lavpraktisk information ude på de forskellige hoteller. Derudover er appen er også en nem og hurtig måde at kommunikere ud til hele virksomheden på samme tid, samt erfaringsudveksle på tværs af afdelinger og lokationer.
Karina Harboe Jensen fortalte, at fordelen ved en app fremfor for eksempel en gruppe på sociale medier, er, at det skaber en klar skillelinje mellem arbejde og privatliv for medarbejderne.
– Det gode er, at vores medarbejdere kan tage stilling til, hvornår de vil have den her information. ‘Hvornår er det, jeg åbner appen?’ Det behøver ikke være kl. 23, inden de skal sove. Det kan de gøre, inden de for eksempel møder ind på deres vagt, sagde Karina Harboe Jensen.
Lyt dig til ny viden
I Verbesser har vi gjort en dyd ud af at skabe netværksgrupper, hvor ny viden er en del af rygsøjlen. Derfor er der oftest inviteret oplægsholdere, der kan gøre dig klogere. Det kan for eksempel handle om nogle af de aktuelle problematikker, som de fleste virksomheder står overfor.
Netværksgrupper er selvfølgelig ikke den eneste måde at skaffe sig ny viden og nye perspektiver på. I Verbessers podcast, ’Månedens netværksfrokost’ har jeg indtil videre inviteret spændende mennesker på frokost, som gavmildt har delt ud af deres viden.
Du kan lytte til alle afsnit kvit og frit lige her: